Home/Accueil

●  Inleiding/Preface

●  Nieuws/Nouvelles

Nederlands/Néerlandais

●  De Stelling Den Helder

●  Kustartillerie

●  Forten/Forteresses

●  Batterijen/Batteries

●  Linies/retranchement

●  Bunkers/Abris

●  Monumenten

Duits/Allemand

●  Batterijen/Batteries

●  Bunkers/Abris

●  Radar

●  Mijnenvelden

Overige plaatsen

●  Callantsoog

●  Den Oever

●  Petten

●  Schagen

●  Schoorl

●  Terschelling

●  Texel

●  Vlieland

Diversen/Divers

●  Boeken/Livres

●  Links/Liens

●  Updates

●  Site

 

 

 Flugplatz Texel

 

© J. van Tongeren, laatste wijziging 20 april 2009

 

  

Ontstaan

Het vliegveld "De Vlijt" werd gebouwd in het kader van een werklozenproject en geopend op 9 april 1937. De naam De Vlijt was ontleend aan een boerderij, die was afgebroken toen het vliegpark werd aangelegd. De officiële Nederlandse vooroorlogse naam was Vliegpark Texel.

De officiële opening vond plaats op 26 juni 1937 en de KLM onderhield een dagelijkse lijndienst tussen Schiphol en Texel.

 

Mobilisatie

Tijdens de mobilisatie van de  2.e. W.O. kreeg het vliegveld een militaire bestemming.

De vliegtuigen van de LuVA waren onderverdeeld in drie regimenten. Het Depot Luchtstrijdkrachten (opleidingen), nam als derde regiment niet deel aan de strijd. Zij maakte onder andere gebruik van de bases Souburg (Zeeland) en De Vlijt (Texel). En zo werd het een vliegveld voor militair gebruik en voor de burgerluchtvaart.

Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werden 10 van de 25 gestationeerde vliegtuigen direct vernietigd. Zes Fokker D.XVII's werden naar Buiksloot gestuurd en de rest werd daarna zelf onklaar gemaakt om niet in handen van de Duitsers te vallen.

 

Tweede Wereldoorlog

De Luftwaffe was geconcentreerd op Fliegerhorst Texel  (St.P.IXb L.), ook wel Flugplatz Texel of Flugplatz Eierland genoemd. Verder werd slechts één Widerstandsnest door hen bewaakt.

De Duitsers legden er betonnen taxi- en landingsbanen aan terwijl op en rond het vliegveld 42 bunkers verrezen van voornamelijk V.f. sterkte. Naast de administratiegebouwen waren er voornamelijk woonschuilplaatsen, bergplaatsen en Tobruks gebouwd. Een aantal woonschuilplaatsen en bergplaatsen camoufleerde men als boerderijen en woonhuizen door er een pannendak op te zetten. Verder een verbindingsbunker, aggegraatgebouw, mitrailleurkazemat en een waterbergplaats.

Hieronder vallen ook Küver-bunkers van het type 452a, 455, M.G. 36.

De meest interessante bunker is wel de Nachrichtenbunker of te wel Fliegerhorst Gefechtsstand Auswertestelle (B.R.V. nt. E 25 Verbindingsbunker met aangebouwde woonschuilplaats.

Op 26 januari 1943 was de Luftwaffe bezetting en bewapening van het Stützpunkt St.P.IXb L. als volgt:

Platzkommando: sterkte: 1/7/45, bewapening: 1 x s.Gr.W., 1 x s.M.G., 11 x le.M.G.

Ln.Stelle: sterkte: 0/2/14, bewapening: 1 x le.M.G.

4./le.Fl.A. 845: sterkte: 1/6/26, bewapening: 3 x 2 cm Flak, 1 x le.M.G., 1 x 60 cm Ø Scheinwerfer

 

Inmiddels veranderde de oorlogssituatie zodat het vliegveld in april 1943 onbruikbaar werd gemaakt.

Op de kaart van 26.5.1943 staat de tactische benaming niet meer aangegeven.

 

Objecten BRV-complex E:

E 1

Woonschuilplaats (met een pannendak)

E 2

Schuilplaats met aangebouwde woonschuilplaat (Küver 430 6-Mann-bunker) (gesloopt)

E 3

Woonschuilplaats (met een pannendak) Brandweergarage Luftwaffe standaard ontwerp, ook op de Kooy (gesloopt)

E 4

Woonschuilplaats (er heeft een kap opgestaan) (gesloopt)

E 5

Woonschuilplaats (er heeft een kap opgestaan) (gesloopt)

E 6

Woonschuilplaats (er heeft een kap opgestaan) (gesloopt)

E 7

Hoofdgebouw vliegveld/woonschuilplaats (er heeft een kap opgestaan)  (gesloopt)

E 8

Woonschuilplaats (er heeft een kap opgestaan) (gesloopt)

E 9

Schuilplaats met aangebouwde woonschuilplaat (Küver 430 6-Mann-bunker) (gesloopt)

E 10

Schuilplaats met aangebouwde woonschuilplaat (Küver 430 6-Mann-bunker) (gesloopt)

E 11

Tobroek (gesloopt)

E 12

Tobroek (gesloopt)

E 13

Schuilplaats met aangebouwde woonschuilplaat (Küver 430 6-Mann-bunker)

E 14

Woonschuilplaats

E 15

Schuilplaats met aangebouwde woonschuilplaat (Küver 430 6-Mann-bunker)

E 16

Bergplaats (V.f.)

E 17

Schuilplaats met aangebouwde woonschuilplaats (Küver 450b 12-Mann-bunker) (gesloopt)

E 18

Schuilplaats met aangebouwde woonschuilplaats (Küver 450b 12-Mann-bunker) (gesloopt)

E 19

Bergplaats (Küver M.G. 36 Munitionsbunker für 2 cm Flak und Handgranaten, 3 Geschütze) (gesloopt)

E 20

Bergplaats (Küver 455 Maschine-Satz-Bunker für Maschine Sätze für 60-150er Scheinwerfer) (gesloopt)

E 21

Schuilplaats met aangebouwde woonschuilplaats (Küver 450b 12-Mann-bunker) (gesloopt)

E 22

Schuilplaats met aangebouwde woonschuilplaats (Küver 450b 12-Mann-bunker) (gesloopt)

E 23

Woonschuilplaats

E 24

Aggregaatgebouw (er heeft een kap opgestaan)

E 25

Verbindingsbunker met aangebouwd dagverblijf (V.f. Schußsicher) Fliegerhorst Gefechtsstand Auswertestelle (aanwezig)

E 26 Woonschuilplaats (er heeft een kap opgestaan)
E 27 Woonschuilplaats (er heeft een kap opgestaan)
E 28 Woonschuilplaats (met een pannendak)
E 29 Woonschuilplaats (met een pannendak)
E 30 Bergplaats (met een pannendak)
E 31 Schuilplaats met aangebouwde woonschuilplaat (Küver 430 6-Mann-bunker)
E 32 Administratiegebouw (met een pannendak)
E 33 Administratiegebouw (er heeft een kap opgestaan)
E 34 Waterbergplaats (V.f.)
E 35 Mitrailleurkazemat (V.f.)
E 36 Schuilplaats met aangebouwde woonschuilplaat (Küver 430 6-Mann-bunker)
E 37 Tobroek (gesloopt)
E 38 Bergplaats (met een asbest platendak)
E 39 Bergplaats
E 40 Schuilplaats met aangebouwde woonschuilplaat (Küver 430 6-Mann-bunker)
E 41 Tobroek  (gesloopt)
E 42 Bergplaats (met een asbestplatendak)

 

Interneringskamp

Op 2 juni 1946 werd beslist dat een grote groep woonschuilplaatsen op "De Vlijt", gecamoufleerd als boerderijen met schuine daken, bleven behouden. Zij waren  in gebruik bij het interneringskamp voor N.S.B.’ers en collaborateurs. Hiervoor waren de bovenverdiepingen bewoonbaar gemaakt. In afwachting van hun berechting door een Tribunaal of een bijzonder gerechtshof werden zij tewerkgesteld bij oogstvoorziening of andere verplichte werkzaamheden. 'Foute' Texelaars werden na de bevrijding al spoedig overgebracht naar Den Helder. Op Texel daarentegen werden 'foute' Heldernaren en Amsterdammers geplaatst. In tegenstelling van het kamp "Erfprins" dat goed werd geleid, zou het kamp 'De Vlijt' tot midden 1946 bekend staan als een kamp met een slecht regiem.

Het kamp werd gesloten op 1 juli 1947 en de ca. 150 gedetineerden werden overgebracht naar het Bewarings- en Verblijfskamp op fort Erfprins te Den Helder.

In die periode werden de betonnen taxi- en landingsbanen verwijderd. Bij langdurige droogte zijn de sporen van de voormalige Duitse landingsbanen vanuit de lucht nog waarneembaar als lichtgekleurde gebieden.

 

Wederom vliegveld

Pas op 24 mei 1952 werd "De Vlijt" weer als vliegveld in gebruik genomen.

In 1969 vestigde zich er het paracentrum Texel en op 17 mei 1996 werd er het Texelse Luchtvaartmuseum geopend. Tevens kunnen er rondvluchten boven Texel worden gemaakt.

De meeste bunkers zijn verdwenen, doch een enkele resteert.